Sunday 15 May 2016


Khasiat Pokok Kucing Galak


Assalamualaikum, Hai?

Pernah dengar tak mengenai pokok kucing galak? Saya sebenarnya first time tahu mengenai pokok ini semasa buat esaimen untuk subjek biodiversity. Kawan yang suggest untuk pilih pokok tu, dalam hati "pokok apa tu??". Pokok Kucing Galak atau nama saintifiknya ialah Acalypha Indica ialah sejenis pokok herba yang mempunyai banyak khasiat. ‘Acalypha Indica‘ yang tumbuh liar ini berasal dari India dan di negara-negara sebelah sini. Pokok ini adalah dari jenis berbatang lembut, berdaun dan berbuah hijau. Pokok herba yang kurang dikenali ramai ini mempunyai banyak khasiat kepada kesihatan manusia, ia dapat mengubati seperti ulser mulut, batuk, penyakit kulit dan untuk menambahkan tenaga.


Menurut Dr. Mohd Said Saad(Ketua Pusat Sumber Genetik Tumbuhan, Institut Biosains UPM), khasiat pokok kucing galak ini terletak pada bahagian akar dan daun.


Secara umumnya, untuk mendapatkan khasiat pokok kucing galak langkah berikut;



1. Ambil bahagian akar atau daun pokok kucing galak (pilih salah satu aje).


2. Bersihkannya terlebih dulu.


3. Rebuskan akar atau daun tadi sampai ia mendidih.


4. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu suam.



Kemudian, teruskan dengan langkah berikut mengikut tujuan yang dikehendaki:



Ulser Mulut


Gunakan air rebusan tersebut untuk berkumur. Anda berkumur-kumurlah dengan air rebusan itu sebanyak 2 kali sehari. Iaitu pada waktu pagi dan sebelum masuk tidur.

Amalkan sehingga anda sembuh.



Penyakit Kulit


Basuh kawasan tubuh badan anda yang mengalami penyakit kulit. Lakukan petua ini setiap hari dan teruskan sehingga anda benar-benar sembuh.



Menambahkan Tenaga


Anda tapis dan minumlah air rebusan akar atau daun pokok kucing galak tadi. Amalkan meminumnya secara sederhana atau hanya apabila perlu. Sebagai contoh, minumlah segelas sebelum anda melakukan kerja berat dan tujuan lain yang seumpama dengannya.

1 comments:

 

May Allah ease everything Template by Ipietoon Cute Blog Design